"Udajite neudate i ženite neoženjene, i čestite robove i robinje svoje; ako su siromašni, Allah će im iz obilja svoga dati. Allah je neizmjerno dobar i sve zna."
Tuesday, November 16, 2010
Asikovanje
Nije mi namjera govoriti o tome da li je ašikovanje zabranjeno ili ne, niti iznositi stavove uzoritih pravnika hanefijske i ostalih pravnih škola, niti osvrtanje na stavove bosanskih alima, već želim govoriti o jednoj drugoj dimenziji koje smo manjeviše svjesni, ali je na neki način ostavljamo po strani.U osnovi, svako onaj koji počne ašikovati, bio muš-
karac ili djevojka, treba sebi postaviti jedno sasvim jednostavno pitanje, koje mu može uveliko pomoći, a to je: da li dotičnu osobu možete zamisliti kao vašeg supruga ili suprugu, kao majku ili oca vašeg djeteta? Ukoliko je odgovor pozitivan, uzimajući u obzir objektivne pokazatelje, možete se odlučiti na upoznavanje s čistim i krajnje iskrenim nijetom da osobu upoznajete radi braka, čuvajući čast i ugled osobe, pridržavajući se pri tome islamskih normi ponašanja. Idealiziranje je, također, jedan od problema upoznavanja. Naime, kada dvoje mladih ašikuje skloni su idealizirati osobu s kojom ašikuju. To zapravo proizilazi iz toga da oboje prilikom upoznavanja žele iskazati i pokazati najljepše svoje osobine, što je u prirodi čovjeka, tako da ponekad dobiju iskrivljenu i neobjektivnu sliku koja je najčešće produkt ideala kojeg sebi zamisle u glavi. Najčešće se problemi te vrtse ne osjećaju, moderno rečeno, u vezi, jer čak i kad jedna od strana napravi određenu grešku koju nismo mogli zamisliti, tražimo opravdanja i preferiramo sve one lijepe osobine, zanemarujući ružne, i umjesto da pokušamo preventivno djelovati, naprosto to prešutimo, što ponavaljanjem može izazvati sukob i svađu. Trebamo shvatiti da smo ljudi koji nisu savršeni i da kao takvi činimo greške, ali isto tako treba da bježimo od idealiziranja osoba, jer će nas takav odnos neminovno razočarati, kad shvatimo da ta osoba, kao ni mi sami, nismo tako
idealni kakvim smo se činili.
Ljubav i samilost
"I jedan od dokaza Njegovih je to što za vas, od vrste vaše, stvara žene da se uz njih smirite, i što između vas uspostavlje ljubav i samilost; to su, zaista, pouke za ljude koji razmišljaju." (er-Rum, 21)
Prava muza
Muž u islamu ima određena prava kod svoje supruge. To su ustvari obaveze kojima je islam zadužio ženu prema mužu i one su naspram obaveza kojim je čovjek zadužen prema ženi. Obaveze žene prema mužu su najveće obaveze kojima je žena zadužena, nakon obaveza prema Allahu
Pokoravanje u dobrim i pozitivnim stvarima
Islam je suprugu zadužio da se pokorava mužu u svemu što nije grijeh, shodno riječima Uzviše-nog:
"Muškarci vode brigu o ženama"
a ovaj ajet iz Kur`ana Časnog ne bi imao nikakvog smisla, ako žena ne bi bila pokorna svome mužu, u čemu je suština očuvanje porodice i provedba muževljeve odgovornosti za suprugu. Po islamu pokoravanje žene svome mužu jest ibadet kojim se zaslužuje Allahovo zadovoljstvo i blizina. Pokoravanje žene mužu je u granicama Šerijata, kao što kaže Poslanik (s.a.v.s.) u dobrom i pozitivnom, a dobro i pozitivno je sve ono što je vjera odredila kao takvo i što je Allah takvim propisao.
Polazeći od navedenog u ženino pokoravanje mužu spada: da ne izlazi iz kuće osim uz njegovo odobravanje; da u kuću svoga muža ne prima onoga s kim njen muž nije zadovoljan, bez obzira radilo se o ženi ili muškarcu; obavljanje kućnih poslova i nastojanje žene da osigura svome mužu odmor u njegovoj kući; da mu se odazove kada je pozove u bračnu postelju itd. Dakle, žena je obavezna poštovati navedena i druga prava svoga muža, kao i on njena, za koje postoje jaka i razumna objašnjenja. Npr. ženi nije dozvoljeno odbiti svoga muža kada je pozove u postelju (ako tome ne postoji šerijatska smetnja-hajz ili nifas), bez obzira kolika je njena trenutna zauzetost kućnim poslovima. Što se tiče zajedničkih egzistencijalnih poslova, čovjek je obavezan zarađivati i obavljati poslove izvan kuće, dok žena u okviru kućnih poslova će mu spremati hranu, oprati odjeću, složiti njegove stvari i slične poslove koji se smatraju kućanskim. Na ovaj način supružnici se međusobno potpomažu i žive u harmoniji, u protivnom, njihov brak može lakše da se raspadne ili da bude neskladan. Ograničavanje braka samo na seksualni čin između supružnika, suprotno je značenju koje ima bračni život i suprotno je značenju međusobnog pomaganja, sloge i ljubavi supružnika. Jer kako može biti samilosti ako nema međusobnog pomaganja među supružnicima.
Pokoravanje u dobrim i pozitivnim stvarima
Islam je suprugu zadužio da se pokorava mužu u svemu što nije grijeh, shodno riječima Uzviše-nog:
"Muškarci vode brigu o ženama"
a ovaj ajet iz Kur`ana Časnog ne bi imao nikakvog smisla, ako žena ne bi bila pokorna svome mužu, u čemu je suština očuvanje porodice i provedba muževljeve odgovornosti za suprugu. Po islamu pokoravanje žene svome mužu jest ibadet kojim se zaslužuje Allahovo zadovoljstvo i blizina. Pokoravanje žene mužu je u granicama Šerijata, kao što kaže Poslanik (s.a.v.s.) u dobrom i pozitivnom, a dobro i pozitivno je sve ono što je vjera odredila kao takvo i što je Allah takvim propisao.
Polazeći od navedenog u ženino pokoravanje mužu spada: da ne izlazi iz kuće osim uz njegovo odobravanje; da u kuću svoga muža ne prima onoga s kim njen muž nije zadovoljan, bez obzira radilo se o ženi ili muškarcu; obavljanje kućnih poslova i nastojanje žene da osigura svome mužu odmor u njegovoj kući; da mu se odazove kada je pozove u bračnu postelju itd. Dakle, žena je obavezna poštovati navedena i druga prava svoga muža, kao i on njena, za koje postoje jaka i razumna objašnjenja. Npr. ženi nije dozvoljeno odbiti svoga muža kada je pozove u postelju (ako tome ne postoji šerijatska smetnja-hajz ili nifas), bez obzira kolika je njena trenutna zauzetost kućnim poslovima. Što se tiče zajedničkih egzistencijalnih poslova, čovjek je obavezan zarađivati i obavljati poslove izvan kuće, dok žena u okviru kućnih poslova će mu spremati hranu, oprati odjeću, složiti njegove stvari i slične poslove koji se smatraju kućanskim. Na ovaj način supružnici se međusobno potpomažu i žive u harmoniji, u protivnom, njihov brak može lakše da se raspadne ili da bude neskladan. Ograničavanje braka samo na seksualni čin između supružnika, suprotno je značenju koje ima bračni život i suprotno je značenju međusobnog pomaganja, sloge i ljubavi supružnika. Jer kako može biti samilosti ako nema međusobnog pomaganja među supružnicima.
Lijep odnos prema zeni
Pravo žene jeste i to da se prema njoj lijepo postupa i odnosi na plemenit način, shodno riječima Uzvišenog:
"S njima lijepo živite."
(sura En-Nisa, ajet 19.)
Poslanik (s.a.v.s) je često upozoravao na lijep odnos prema ženama, o čemu govori i jedan od mnogobrojnih hadisa:
"Oporučujem vam da lijepo postupate sa ženama, jer žena je stvorena od rebra, a najkrivlji je dio rebra njegov vrh. Pa ako ga pokušaš ispraviti, slomit ćeš ga, a ako ga ostaviš, ostat će krivo. Stoga oporučujem vam da lijepo postupate prema ženama."
(Hadis bilježi Muslim)
Ovim se želi ukazati na prirodu žene, i na to da muškarci trebaju razumjeti, prihvatiti i podnositi ono što vide kod njih kao nedostatak. U tom slučaju, pa i kad žena pogriješi, suprug ne treba da bude grub prema njoj niti da je opterećuje, nego da je savjetuje blago i pažljivo.
"S druge strane, jedna od stvari o kojoj suprug mora voditi računa jeste i to, da ne smije pretjerivati u šalama sa svojom suprugom, u ispunjavanju njenih želja i u po-našanju koje će pokvariti njen moral, umanjiti njeno po-štovanje prema njemu i naruštiti njegovo dostojanstvo. On treba izabrati srednji put i vladati se u skladu toga. Takođe, kada kod žene vidi nešto neprikladno, on treba pokazati da s tim nije zadovoljan, ne smije zatvarati oči pred onim što ona pogrešno uradi i dopuštati joj da u njemu ustrajava." 2 (Sretna porodica S. Muhamed Saki Erol, UG Semerkand, Sarajevo 2007. str.76.)
"S njima lijepo živite."
(sura En-Nisa, ajet 19.)
Poslanik (s.a.v.s) je često upozoravao na lijep odnos prema ženama, o čemu govori i jedan od mnogobrojnih hadisa:
"Oporučujem vam da lijepo postupate sa ženama, jer žena je stvorena od rebra, a najkrivlji je dio rebra njegov vrh. Pa ako ga pokušaš ispraviti, slomit ćeš ga, a ako ga ostaviš, ostat će krivo. Stoga oporučujem vam da lijepo postupate prema ženama."
(Hadis bilježi Muslim)
Ovim se želi ukazati na prirodu žene, i na to da muškarci trebaju razumjeti, prihvatiti i podnositi ono što vide kod njih kao nedostatak. U tom slučaju, pa i kad žena pogriješi, suprug ne treba da bude grub prema njoj niti da je opterećuje, nego da je savjetuje blago i pažljivo.
"S druge strane, jedna od stvari o kojoj suprug mora voditi računa jeste i to, da ne smije pretjerivati u šalama sa svojom suprugom, u ispunjavanju njenih želja i u po-našanju koje će pokvariti njen moral, umanjiti njeno po-štovanje prema njemu i naruštiti njegovo dostojanstvo. On treba izabrati srednji put i vladati se u skladu toga. Takođe, kada kod žene vidi nešto neprikladno, on treba pokazati da s tim nije zadovoljan, ne smije zatvarati oči pred onim što ona pogrešno uradi i dopuštati joj da u njemu ustrajava." 2 (Sretna porodica S. Muhamed Saki Erol, UG Semerkand, Sarajevo 2007. str.76.)
Subscribe to:
Posts (Atom)